تصميم أنماط نظم دعم الأداء الإلکتروني (الداخلى/ العرضى/ الخارجى) فى بيئة تعلم إلکترونية وأثر تفاعلها مع مستوى السعة العقلية فى تنمية مهارات البحث فى مصادر المعلومات الإلکترونية والحمل المعرفى لدى طالبات المرحلة الثانوية ونوعية استجاباتهن لهذه الأنماط 'Designing E-Performance Support Syst

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى تصميم أنماط نظم دعم الأداء الإلکترونى "الداخلي/ العارضي/ الخارجي"، فى بيئة تعلم إلکترونية وقياس أثر  تفاعلها مع مستوى السعة العقلية (مرتفع / منخفض) على تنمية مهارات البحثفى مصادر المعلومات والحمل المعرفى لدى طالباتالصف الأول الثانوى ونوعية استجاباتهن لهذه الأنماط؛ ومن أجل ذلک قام الباحث بتطوير بيئة التعلم الإلکترونية بثلاث أنماط للدعم (الداخلى/ العرضى/ الخارجى)، وطبقت على عينة البحث الممثلة فى طالبات الصف الأول الثانوى والبالغ عددها (120) طالبة تم تقسيمهن إلى ست مجموعات وذلک فى ضوء مستوى السعة العقلية (مرتفعة مقابل منخفضة)، کما قام الباحث بتطوير أدوات القياس للبحث الحالي، والتى تمثلت فى الاختبار التحصيلى لقياس الجانب المعرفى المرتبط بمهارات البحثفى مصادر المعلومات الإلکترونية، والاختبار المهارى المرتبط بقياس الجانب المهارى المرتبط بمهارات البحث فى مصادر المعلومات الإلکترونية، ومقياس الحمل المعرفي، وبعد تطبيق أدوات القياس وإجراء المعالجات الإحصائية؛ توصل الباحث والبحث إلى عدم وجود فروق بين المجموعات التجريبية الثلاث وفقُا لأنماط نظم دعم الأداء الإلکترونى (داخلى/ عرضى/ خارجى) فى اختبار التحصيل المعرفى المرتبط بمهارات البحث فى مصادر المعلومات الإلکترونية، عدم وجود فروق بين المجموعات الثلاث وفقُا لمستوى السعة العقلية (مرتفع/ منخفض) فى اختبار التحصيل المعرفى البعدى المرتبط بمهارات البحث فى مصادر المعلومات الإلکترونية، وجاء تأثير التفاعل بين تصميم أنماط نظم دعم الأداء الإلکترونى، ومستويى السعة العقلية على التحصيل المعرفى المرتبط بمهارات البحث فى مصادر المعلومات الإلکترونية  للمجموعات الست ضعيف، عدم وجود فروق بين المجموعات الثلاث وفقُا لأنماط نظم دعم الأداء الإلکترونى فى الاختبار المهارى المرتبط بمهارات البحث فى مصادر المعلومات الإلکترونية، کما دلت النتائج إلى وجود فروق بين المجموعات الثلاث وفقُا لمستويى السعة العقلية فى الاختبار المهارى المرتبط بمهارات البحث فى مصادر المعلومات الإلکترونية، ضعف تأثير التفاعل بين أنماط نظم دعم الأداء الإلکترونى (داخلى/ عرضى/ خارجى) ومستوى السعة العقلية فى مستويين (مرتفع/ منخفض) على التحصيل المهارى المرتبط بمهارات البحث فى مصادر المعلومات الإلکترونية، وعدم وجود فروق بين المجموعات الثلاث وفقُا لأنماط نظم دعم الأداء الإلکترونى فى مقياس خفض الحمل المعرفي، وتأثير التفاعل بين أنماط نظم دعم الأداء الإلکترونى (داخلى/ عرضى/ خارجى)، ومستوى السعة العقلية (مرتفع/ منخفض) على مقياس خفض الحمل المعرفي، بالإضافة إلى أن معدلات نوعية الاستجابات للطالبات أفراد عينة البحث نحو تصميم أنماط نظم دعم الأداء الإلکترونى (الداخلى/ العرضى/ الخارجى) کانت مرتفعة، وفى ضوء ما تقدم فقد أوصى الباحث بعديد من التوصيات والمقترحات المتعلقة بمتغيرات البحث الحالى يمکن الإفادة منها.
Aimed of the current research is to design the patterns of (internal/extrinsic/external) electronic performance support systems, in an electronic learning environment and to measure the impact of their interaction with the level of mental capacity (high/low) on the development of research skills in information sources and cognitive pregnancy in first-grade secondary students and the quality of their responses to these Patterns, and for this the researcher developed the e-learning environment three types of support (internal/extrinsic/external), and applied to the sample of research represented in the first grade secondary students (120) students divided into six groups in light of the level of mental capacity ( High vs. Low), the researcher also developed the measuring tools for the current research, which consisted of the attainment test to measure the cognitive aspect associated with the research skills associated with electronic information sources, the measurement of cognitive load, and after the application of measuring tools and statistical processing; Electronic information, not found of differences between the three groups according to the level of mental capacity (high/low) in the distance cognitive attainment test associated with the skills of researching electronic information sources, the effect of the interaction between the design of e-performance support system patterns (internal/extrinsic/external) and the level of mental capacity (high/low) on cognitive attainment associated with the skills of research in electronic information sources is weak, i.e. the average scoring of experimental groups is equal to the cognitive attainment test, not found of differences between the three groups according to e-performance support system internal/extrinsic/external) patterns in the skill test related to the skills of researching electronic information sources, as well as the results indicated that there were differences between the three groups according to the level of mental capacity (high/low) in the skill test associated with the skills of searching electronic information sources, not found interaction between patterns in the three used by current research internal/extrinsic/external) and mental capacity level at two levels (high/low) has a weak effect on skill attainment associated with research skills in electronic information sources, and the absence of differences between the three groups according to patterns (internal/extrinsic/external) in the cognitive load reduction scale, and their averages were similar, the interaction between e-performance support system (internal/accidental/external) patterns and the level of mental capacity (high/low) on the cognitive load reduction scale, in addition to the fact that the quality rates of responses to female students and research sample members towards the design of e-performance support systems (internal/extrinsic/external) patterns were high, and in the light of the above, the researcher was recommended for several recommendations and suggestions on current research variables that could be used.

الكلمات الرئيسية