نمطا تقديم التوجيهات المساعدة (المباشرة، وغير المباشرة) في بيئة حوسبة سحابية قائمة على روبوت المحادثة الذكي ChatGPT وأثرهما على تنمية التحصيل وجودة كتابة الخطة البحثية لدى طلاب الدراسات العليا وتصوراتهم نحوها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم والحاسب الآلي كلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى الكشف عن أثر نمطي تقديم التوجيهات المساعدة (المباشرة، وغير المباشرة) في بيئة حوسبة سحابية قائمة على روبوت المحادثة الذكي ChatGPT على تنمية التحصيل وجودة كتابة الخطة البحثية لدى طلاب الدراسات العليا وتصوراتهم نحوها. وقد تم ذلك من خلال تصميم بيئة الحوسبة السحابية القائمة على روبوت المحادثة الذكي ChatGPT، بنمطي تقديم التوجيهات المساعدة، باستخدام نموذج محمد عطية خميس (2015) للتصميم التعليمي، وفي ضوء مجموعة من المعايير التصميمية. واستُخدم مزيج من مناهج البحث التربوية، المتمثلة في: الوصفي، وتطوير المنظومات، والتجريبي، والنوعي. وتمثلت أدوات البحث في اختبار التحصيل المعرفي، وبطاقة تقييم جودة كتابة الخطة البحثية، واستبانة تصورات الطلاب نحو نمطي تقديم التوجيهات المساعدة. وتكونت عينة البحث من (18) طالبة من طلاب العام الثاني بالدبلوم الخاص بالدراسات العليا تخصص تكنولوجيا التعليم، بكلية التربية النوعية، جامعة المنوفية، للعام الجامعي 2023- 2024، وتم تقسيمها بالتساوي إلى مجموعتين تجريبيتين، طبقًا لنمطي التوجيهات المساعدة. وكشفت النتائج عن وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الأولى والثانية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي، لصالح التطبيق البعدي لكل مجموعة على حدة، وعدم وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي لكل من: الاختبار التحصيلي، وبطاقة تقييم جودة كتابة الخطة البحثية، وأخيرًا كشفت نتائج التحليل الكمي والنوعي لاستجابات طلاب المجموعة التجريبية الأولى عن التصورات الدالة والإيجابية لهم نحو التوجيهات المساعدة المباشرة، وكذلك كشفت استجابات طلاب المجموعة التجريبية الثانية عن التصورات الدالة والإيجابية لهم على كل أسئلة الاستبانة، باستثناء السؤال الخاص باستمتاعهم بتعليم كتابة الخطة البحثية من خلال استخدام التوجيهات المساعدة غير المباشرة في بيئة الحوسبة السحابية القائمة على روبوت المحادثة الذكي ChatGPT، فكان غير دال، وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات المناسبة.
The current research aims to determine the effect of two types of providing help guidance (direct, and indirect) in the cloud computing environment based on intelligent chatbot ChatGPT on developing the achievement and quality of writing the research plan for postgraduate students and their perceptions it. This aim has been achieved through designing the cloud computing environment based on the intelligent chatbot ChatGPT, with two types of help guidance, using the Muhammad Attia Khamis's model (2015) for educational design, and in light of the design standards. A combination of educational research methods were applied including the descriptive method, Systems development method, the experimental method and the qualitative research methods. Research tools in the cognitive achievement test, product card to evaluate the quality of writing the research plan, and a questionnaire to explore the perceptions of the students included in the study's sample, towards the two types of providing helpful guidance. The research's sample consisted of (18) female students from the second year of the diploma for postgraduate studies specializing in educational technology, at the College of Specific Education, Menoufia University, for the academic year 2023-2024, and they were divided equally into two experimental groups according to the two types of providing help guidance. The research's results revealed that there are a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average grades of the students of the experimental groups in the pre- and post-applications of the achievement test, in favor of the post-application for each group separately, as well as the absence of a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the students of the two experimental groups in the post-application of both: the achievement test and the product card to evaluate the quality of writing the research plan. Finally, the results of the quantitative and qualitative analysis of the responses of the students of the first experimental group revealed the positive and significant perceptions they had regarding direct help guidance. As for the responses of the students of the second experimental group, they revealed the significant and positive perceptions of all the questions in the questionnaire, with the exception of the question about their enjoyment of learning to write a research plan through the use of indirect help guidance in cloud computing environment based on the intelligent chatbot ChatGPT, It was not significant. In light of these results, a set of appropriate recommendations and proposals were presented.

الكلمات الرئيسية