نمط التغذية الراجعة (تصحيحية/ تفسيرية) القائمة على تحليلات التعلم ببيئة تعلم نقال وأثر تفاعلهما مع الأسلوب المعرفي (الاندفاع/ التروي) على تنمية التحصيل ومهارات التحول الرقمي وخفض القلق لدى طلاب كلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية – جامعة 6 أكتوبر

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تقصي التفاعل بين نمط التغذية الراجعة (التصحيحية/ التفسيرية) القائمة على تحليلات التعلم ببيئة تعلم نقال والأسلوب المعرفي لتنمية مهارات التحول الرقمي والتحصيل المعرفي وخفض القلق لدى طلاب كلية التربية. وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي ومنهج تطوير المنظومات والمنهج التجريبي، وتم تطبيق التصميم العاملي (2×2). وتم اختيار عينة البحث التي تضمنت (122) طالبًا وطالبة من كلية التربية من المستوى الثاني بكلية التربية جامعة 6 أكتوبر، مقسمة إلى أربع مجموعات تجريبية، المجموعة الأولى: طلاب ذوو الأسلوب المعرفي الاندفاع يدرسون باستخدام نمط التغذية الراجعة التصحيحية القائمة على تحليلات التعلم ببيئة التعلم النقالة، والثانية: طلاب ذوو الأسلوب المعرفي الاندفاع يدرسون باستخدام نمط التغذية الراجعة التفسيرية القائمة على تحليلات التعلم ببيئة التعلم النقال، والثالثة: طلاب ذوو الأسلوب المعرفي التروي يدرسون باستخدام نمط التغذية الراجعة التصحيحية القائمة على تحليلات التعلم ببيئة التعلم النقال، والرابعة: طلاب ذوو الأسلوب المعرفي التروي يدرسون باستخدام نمط التغذية الراجعة التفسيرية القائمة على تحليلات التعلم ببيئة التعلم النقال. وتمثلت أدوات القياس في اختبار التحصيل المعرفي وبطاقة الملاحظة لمهارات التحول الرقمي، ومقياس خفض القلق وجميعهم من إعداد الباحث. وتوصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا ترجع إلى أثر التفاعل عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات درجات طلبة المجموعات التجريبية في الاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية الأولى (نمط التغذية الراجعة التصحيحية والأسلوب المعرفي الاندفاع) ثم المجموعة الرابعة (نمط التغذية الراجعة التفسيري والأسلوب المعرفي التروي)، وفي بطاقة ملاحظة الجانب المهاري لصالح المجموعة الرابعة (نمط التغذية الراجعة التفسيري والأسلوب المعرفي التروي) ثم المجموعة الأولى (نمط التغذية الراجعة التصحيحية والأسلوب المعرفي الاندفاع)، وفي مقياس خفض القلق لصالح المجموعة الرابعة (نمط التغذية الراجعة التفسيري والأسلوب المعرفي التروي) ثم الأولى (نمط التغذية الراجعة التصحيحية والأسلوب المعرفي الاندفاع).
The current research aimed to investigate the interaction between the feedback pattern (corrective/interpretive) based on learning analytics in a mobile learning environment and the cognitive style in developing digital transformation skills, cognitive achievement, and reducing anxiety among College of Education students. The descriptive-analytical approach, the systems development approach, and the experimental approach were used, and a (2×2) factorial design was applied. The research sample was selected and included (122) male and female students from the second level of the Faculty of Education at the Faculty of Education, October 6 University, divided into four experimental groups. The first group: Students with an impulsive cognitive style study using a corrective feedback style based on learning analytics in a mobile learning environment. The second group: Students with an impulsive cognitive style study using an interpretive feedback style based on learning analytics in a mobile learning environment. The third group: Students with a reflective cognitive style study using a corrective feedback style based on learning analytics in a mobile learning environment. The fourth group: Students with a reflective cognitive style study using an interpretive feedback style based on learning analytics in a mobile learning environment. The measurement tools were the cognitive achievement test, the digital transformation skills observation card, and the anxiety reduction scale, all of which were prepared by the researcher. The results revealed statistically significant differences at a significance level of (0.05) due to the interaction effect between the mean scores of the students in the experimental groups on the achievement test, in favor of the first experimental group (corrective feedback style and impulsive cognitive style), followed by the fourth group (interpretive feedback style and deliberate cognitive style). The results also indicated that there were significant differences on the skill observation card in favor of the fourth group (interpretive feedback style and deliberate cognitive style), followed by the first group (corrective feedback style and impulsive cognitive style). The results also indicated that there were significant differences on the anxiety reduction scale in favor of the fourth group (interpretive feedback style and deliberate cognitive style), followed by the first group (corrective feedback style and impulsive cognitive style).
 

الكلمات الرئيسية