التفاعل بين نمطي التشارك (التآزري/ التسلسلي) ببيئة تعلم قائمة على إنترنت الأشياء ونمط الشخصية (الانبساطية/ الانطوائية) وأثره في تنمية مهارات تطوير القصة الرقمية والثقة التكنولوجية لدى الطلاب المعلمين شعبة اللغة العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية - جامعة الإسكندرية

10.21608/tesr.2024.459323

المستخلص

استهدف البحث الكشف عن أثر التفاعل بين نمطي التشارك (التآزري/ التسلسلي) ببيئة تعلم قائمة على إنترنت الأشياء، ونمط الشخصية (الانبساطية / الانطوائية) في تنمية مهارات تطوير القصة الرقمية، والثقة التكنولوجية لدى الطلاب المعلمين شعبة اللغة العربية. وتكونت عينة البحث من (80( طالبًا وطالبة من الطلاب المعلمين بالمستوى الثالث شعبة اللغة العربية تعليم أساسي، بكلية التربية – جامعة الإسكندرية، قُسموا إﻟﻰ أربع مجموعات فرعية ﺗﻛوﻧت كل مجموعة من (20) طالبًا وطالبة. واسُتخدم نموذج عبد اللطيف الجزار المطور (2014) في تطوير بيئة التعلم القائمة على إنترنت الأشياء بنمطي التشارك (التآزري / التسلسلي )، وعقب الانتهاء من تطبيق معالجتي البحث، طُبِقت أدوات البحث المتمثلة في: اختبار تحصيلي في الجانب المعرفي لمهارات تطوير القصة الرقمية، وبطاقة تقييم القصة الرقمية، واختبار الثقة التكنولوجية على عينة البحث. واستُخدم تحليل التباين ثنائي الاتجاه؛ للكشف عن أثر التفاعل بين نمطي التشارك ( التآزري/ التسلسلي)، ونمط الشخصية (الانبساطية / الانطوائية ) في الجانب المعرفي والأدائي لمهارات تطوير القصة الرقمية، والثقة التكنولوجية، واستُخدم – كذلك - مربع إيتا؛ لتعرف حجم التأثير، وطريقة توكي؛ لتعرف اتجاه دلالة الفروق بين مجموعات البحث. وخَلُصَ البحث - في نتائجه - إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات مجموعتي البحث (نمط التشارك التآزري / نمط التشارك التسلسلي) في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلى، وبطاقة تقييم مهارات تطوير القصة الرقمية؛ لصالح نمط التشارك التآزري، ووجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات طلاب مجموعتي البحث ( ذوي الشخصية الانبساطية وذوي الشخصية الانطوائية ) في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلى وبطاقة تقييم مهارات تطوير القصة الرقمية؛ لصالح الطلاب ذوي الشخصية الانبساطية، ووجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب مجموعتي البحث (نمط التشارك التآزري / نمط التشارك التسلسلي)  في التطبيق البعدى لاختبار الثقة التكنولوجية؛ لصالح نمط التشارك التسلسلي، وعدم وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات طلاب مجموعتي البحث( ذوي الشخصية الانبساطية، وذوي الشخصية الانطوائية) في التطبيق البعدي لاختبار الثقة التكنولوجية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطات درجات مجموعات البحث في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي وبطاقة تقييم مهارات تطوير القصة الرقمية، واختبار الثقة التكنولوجية، يرجع إلى أثر التفاعل بين نمطي التشارك (التآزري/ التسلسلي )، ونمط الشخصية (الانبساطية / الانطوائية)، وانتهى البحث إلى عدد من التوصيات والبحوث المقترحة.
The current research aimed to investigate the effect of interaction between two collaborative patterns (synergistic/ Sequential) in an Internet of Things-based learning environment and the personality type (extroverted/introverted) on developing digital story skills and technological confidence among teacher students of Arabic language. The research sample consisted of 80 male and female students from third-year elementary students at the department of Arabic language, faculty of education, Alexandria University who were randomly divided into four equal groups each has 20 students. The instructional design model of Abdullatif Al-Jazzar (2014) was used to develop the Internet of Things-based learning environment with the two collaborative patterns (synergistic/ Sequential). After doing the research experiment, the research tools were carried out, including a cognitive achievement test for developing the digital story skills, a performance evaluation card for developing digital story skills, and a technological confidence test. Two-way ANOVA was used to determine the effect of the interaction between the two collaborative patterns (synergistic/ Sequential) and personality type (extroverted/introverted) on the cognitive and performance aspects of digital story skills and technological confidence. Eta-squared was used to determine the effect size, and Tukey's method was used to determine the direction of the significant differences between the research groups. The research findings showed a statistically significant difference at a significance level of ≤ 0.05 between the mean scores of the two research groups (synergistic/Sequential) in the post-application of the cognitive achievement test and the performance evaluation card for developing digital story skills, in favor of the synergistic collaborative pattern. There was also a statistically significant difference at a significance level of ≤ 0.05 between the mean scores of the students in the two research groups (extroverted/introverted) in the post-application of the cognitive achievement test and the performance evaluation card for developing digital story skills, in favor of the extroverted students. Moreover, there was a statistically significant difference between the mean scores of the students in the two research groups (extroverted/introverted) in the post-application of the technological confidence test, in favor of the Sequential pattern. However, there was no statistically significant difference at a significance level of ≤ 0.05 between the mean scores of the students in the two research groups (extroverted/introverted) in the post-application of the technological confidence test. Finally, there were Statistically significant differences at a significance level of ≤ 0.05 between the mean scores of the research groups in the post-application of the cognitive achievement test and the performance evaluation card for developing digital story skills, and the technological confidence test, attributed to the interaction effect between the two collaborative patterns (synergistic/ Sequential) and personality type (extroverted/introverted). The research concluded with several recommendations and suggested future research.

الكلمات الرئيسية