تصميم نظام إلكتروني للإرشاد الأكاديمي قائم على روبوتات المحادثة التفاعلية بنمطيها (النصي / الرسومي) وقياس أثر تفاعلهما مع مستوى الدافعية الأكاديمية (مرتفعة/ متوسطة/ منخفضة) على تعزيز الشغف الدراسي وزيادة التكيف الأكاديمي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد

10.21608/tesr.2025.462053

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تصميم نظام إلكتروني للإرشاد الأكاديمي قائم على روبوتات المحادثة التفاعلية بنمطيها (النصي/ الرسومي) والتحقق من أثر تفاعل نمطى روبوتات المحادثة التفاعلية مع مستويات الدافعية الأكاديمية (مرتفعة/ متوسطة/ منخفضة) على كلٍ من الشغف الدراسي والتكيف الأكاديمي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، بالتطبيق على عينة قوامها (120) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الثانية بقسم تكنولوجيا التعليم بكلية التربية النوعية جامعة بورسعيد، ممن تتراوح مستويات دافعيتهم الأكاديمية بين المنخفضة والمتوسطة والمرتفعة، والذين لا يقل معدلهم التراكمي عن (0.7)، ولا يقل عدد الساعات المعتمدة المسجلة لديهم عن (19) ساعة خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 2024/2025، تم توزيع عينة البحث إلي ست مجموعات تجريبية وفق التصميم التجريبي (2×3) الذي يشتمل على متغير مستقل: روبوت المحادثة التفاعلية ذا مستويين هما النصي والرسومي، ومتغير تصنيفي هو الدافعية الأكاديمية بمستوياتها: الثلاثة المرتفعة والمتوسطة والمنخفضة، ومتغيرين تابعين: الشغف الدراسي والتكيف الأكاديمي، وتم قياسهما باستخدام مقياسين من إعداد الباحثين؛ حيث تم إرشاد طلاب المجموعات الست أكاديميا عبر نظام الإرشاد الأكاديمي الإلكتروني القائم على روبوت الإرشاد الأكاديمي الذى صمم في ضوء معايير تصميم نظام الإرشاد الأكاديمي الإلكتروني ومعايير تصميم روبوتات المحادثة التفاعلية من اعداد الباحثان وفق نموذج التصميم التعليم الرشيق المعد تبعًا لمدخل اجايل للتعلم الرشيق  Agile Learning Approach، والمبني وفق أسس طريقة كانبان KANBAN
وقد أظهرت نتائج التحليل الإحصائي وجود أثر لتفاعل النمط الرسومي لروبوت المحادثة التفاعلية مع مستوى الدافعية الأكاديمية المتوسطة، حيث ساهم هذا التفاعل في تعزيز الشغف الدراسي وتحسين مستوى التكيف الأكاديمي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم عينة البحث مقارنة بباقي مجموعات البحث التجريبية، وأوصي البحث بضرورة تبني مؤسسات التعليم العالي إنشاء منظومات إرشاد أكاديمي قائمة على روبوتات المحادثة التفاعلية، ولا سيما النمط الرسومي، لما له من دور فعّال في دعم المسارات التعليمية وزيادة الشغف الدراسي وتعزيز جودة التكيف الأكاديمي.
The current research aims to Design an Electronic System for Academic Advising based on Interactive Chatbots in its two modes (textual/graphical) and to verify the effect of the interaction of the two modes of interactive chatbots with the levels of academic motivation (high/medium/low) on both academic passion and academic adaptation among educational technology students, by applying it to a sample of (120) male and female students from the second year in the Department of Educational Technology at the Faculty of Specific Education, Port Said University, whose academic motivation levels range between low, medium and high, and whose cumulative average is not less than (0.7), and the number of credit hours registered for them is not less than (19) hours during the first semester of the academic year 2024/2025. The research sample was distributed into six experimental groups according to the experimental design (2 x 3), which includes an independent variable: the interactive chatbot at two levels: textual and graphical, and a categorical variable: academic motivation at its three levels: high, medium and low, and two dependent variables: academic passion and academic adaptation, which were measured using two scales prepared by Researchers: Students in the six groups were provided academic Advising via an electronic academic advising system based on an academic advising robot. The robot was designed in accordance with the design criteria for the electronic academic advising system and the design criteria for interactive chatbots. The robots were prepared by the researchers according to the agile learning design model, developed based on the Agile Learning Approach and built on the principles of the Kanban method. The results of the statistical analysis showed an effect of the interaction of the graphical style of the interactive chatbot with the average level of academic motivation. This interaction contributed to enhancing academic passion and improving the level of academic adjustment among the educational technology students in the research sample, compared to the rest of the experimental research groups. The research recommended that higher education institutions adopt academic advising systems based on interactive chatbots, particularly the graphical style, due to its effective role in supporting educational paths, increasing academic passion, and enhancing the quality of Academic Adaptation.

الكلمات الرئيسية