التفاعل بين أسلوب عرض الکائنات الرقمية (التجاور/ الاحلال) فى الکتب المُعزَّزَة و الأسلوب المعرفى(تحمل/ عدم تحمل الغموض) على التحصيل الفورى والمرجأ والاتجاه نحوها لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية The Interaction between the Style of Presenting Digital Objects (contiguity/ replacement) in Augmented Books and the Cognitive Style(ambiguous/unambi

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد- کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث إلي تحديد أنسب أسلوب لعرض الکائنات الرقمية (الاحلال/التجاور) فى الکتب المُعزَّزَة وعلاقتها بالأسلوب المعرفى (تحمل/ عدم تحمل الغموض)وأثر تفاعلهما على التحصيل الفورى والمرجأ لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية فى مادة العلوم واتجاهاتهم نحو هذه الکتب.
استخدمت الباحثة التصميم التجريبي العاملى (2×2) حيث أشتمل البحث على أربع مجموعات تجريبية هى المجموعة الأولى: طلاب متحملي الغموض يتعرضون لکتاب معزز تعرض فيه الکائنات الرقمية بحيث تکون مجاورة للرسمة أو الصورة الاصلية،والمجموعة الثانية: طلاب متحملي الغموض يتعرضون لکتاب معزز تعرض فيه المعززات الرقمية بحيث تحل محل الرسمة أو الصورةالاصلية،  المجموعة الثالثة: طلاب غير متحملي الغموض يتعرضون لکتاب معزز تعرض فيه الکائنات الرقمية بحيث تکون مجاورة للرسمة أو الصورةالاصلية  المجموعة الرابعة: طلاب غير متحملي الغموض يتعرضون لکتاب معزز تعرض فيه الکائنات الرقمية بحيث تحل محل الرسمة أو الصورةالاصلية، وقد تکونت عينة البحث من (48) تلميذا وتلميذة  من تلاميذ الصف الأول الاعدادى.
وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال احصائيًا بين المجموعات الأربع فى التحصيل الفورى، والمرجأ، فى صالح المجموعتين التى درستا باستخدام أسلوب التجاور، ولم يظهر فرق فى الاتجاهات کذلک أشارت النتائج عدم وجود فروق دالة احصائيًا بين تلاميذ المجموعتين التجريبيتين فى کل من التحصيل الفورى، والمرجأ والاتجاهات، يرجع لتأثير الأسلوب المعرفى (تحمل/ عدم تحمل الغموض) کما وجد أثر للتفاعل بين أسلوب عرض الکائنات الرقمية (التجاور /الاحلال)فى الکتب المعززة والاسلوب المعرفى(تحمل/ عدم تحمل الغموض) فى التحصيل الفورى، والمرجأ، لصالح مجموعتى التلاميذ غيرمتحملى الغموض مع أسلوب التجاور والتلاميذ متحملى الغموض مع أسلوب التجاور أيضًا. ولم يظهر أثر للتفاعل بينهما فى الاتجاهات.
the research aims at determining the most suitable the style of presenting digital objects (contiguity/ replacement) in augmented books  and its relation with the cognitive style(ambiguous/unambiguous)  and their effect of interaction on immediate and delayed achievement for preparatory   stage  Students in science subject and their attitudes towards these books.
The researcher used the factorial experimental design (2ˣ2) . The research contains four experimental groups . The first group; students endure ambiguity , are exposed to augmented book, show digital objects which are next to the picture or the original photo. The second group; students endure ambiguity , are exposed to augmented book, show digital objects which replace the picture or the original photo.  The third  group; students can't endure ambiguity , are exposed to augmented book, show digital objects which are next to the picture or the original photo. The fourth  group; students can't endure ambiguity , are exposed to augmented book, show digital objects which replace the picture or the original photo.   The research sample  consists of 48 students from first year of preparatory stage.
 
The results showed that there is a difference of statistical significance between the the four experimental groups in the immediate and delayed achievement  for the sake of the two groups which study by using contiguity style. There is no difference in attitudes . The results also showed that there are no differences of statistical significance between the two experimental groups in the immediate and delayed achievement  and attitudes returns to the cognitive style (ambiguous/unambiguous). Moreover, there is an effect of interaction between style of presenting digital objects (contiguity/ replacement) in augmented books and the cognitive style(ambiguous/unambiguous)in the immediate and delayed achievement for the sake of the unambiguous groups with contiguity style  and the ambiguous groups with contiguity style. There is also  no effect between them in attitudes.