نمطا المناقشة الإلکترونية غير المتزامنة المضبوطة والحرة المتمرکزة حول المجموعة في نظام البلاکبورد وأثرهما على تنمية التحصيل والدافعية للتعلم لدى طلاب کلية التربية بجامعة حائل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على معايير تصميم بيئة التعلم الإلکتروني باستخدام نمطي المناقشة الإلکترونية غير المتزامنة المضبوطة، الحرة المتمرکزة حول المجموعة لتنمية التحصيل والدافعية للتعلم لدى طلاب کلية التربية جامعة حائل، والتعرف على التصميم التعليمي لبيئة التعلم الإلکتروني باستخدام نمطي المناقشة   الإلکترونية غير المتزامنة المضبوطة، الحرة المتمرکزة حول المجموعة لتنمية التحصيل والدافعية للتعلم لدى طلاب کلية التربية جامعة حائل، والتعرف على فاعلية استخدام المناقشة الإلکترونية غير المتزامنة المضبوطة، والمناقشة الإلکترونية غير المتزامنة الحرة المتمرکزة حول المجموعة بنظام البلاکبورد على تنمية التحصيل والدافعية للتعلم لدى طلاب کلية التربية جامعة حائل، من خلال نظام إدارة التعلم  باستخدام البلاکبورد.
وتکونت عينة البحث من عينة عشوائية من طلاب کلية التربية جامعة حائل بالمستوى السابع بلغت (60 طالبًا) من دارسي مقرر إنتاج واستخدام وسائل التعليم ETEC250 تم تقسيمهم بشکل عشوائي إلى مجموعتين تجريبيتين.
واستخدم منهج البحث التطويري التکاملي Developmental Research Method والذي يتضمن تکامل المنهج الوصفي التحليلي، ومنهج تطوير المنظومات، والمنهج التجريبي. وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي للمحتوى مجال التطبيق في مقرر إنتاج واستخدام وسائل التعليم، ومقياس الدافعية للتعلم.
أظهرت النتائج أنه توجد فروق دالة إحصائيًا بين درجات الاختبار التحصيلي، القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي، وبلغ حجم الأثر Eta squared η2 (71.6) للمجموعتين التجريبيتين، الذين درسوا المناقشة الإلکترونية غير المتزامنة المضبوطة، والحرة المتمرکزة حول المجموعة في بيئة التعلم الإلکتروني البلاکبورد. ووجود فروق دالة إحصائيًا بين درجات مقياس الدافعية للتعلم القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي، وبلغ حجم الأثر Eta squared η2 (76.6) للمجموعتين التجريبيتين، الذين درسوا المناقشة الإلکترونية غير المتزامنة المضبوطة، والحرة المتمرکزة حول المجموعة في بيئة التعلم الإلکتروني البلاکبورد. وأظهرت نتائج المقارنة بين نتائج المجموعتين التجريبيتين الأولى، الثانية إلى تفوق درجات القياس البعدي في الاختبار التحصيلي، ومقياس الدافعية للتعلم لطلاب المجموعة التجريبية (1) التي استخدمت المناقشة الإلکترونية غير المتزامنة المضبوطة في نظام البلاکبورد، على طلاب المجموعة التجريبية (2) التي استخدمت المناقشة الإلکترونية غير المتزامنة الحرة المتمرکزة حول المجموعة، وبلغ حجم الأثر Eta squared η2 (76.6).
وأوصى البحث بالاستفادة من نتائج الدراسة التطبيقية في تعميم التجربة على کليات التربية بالجامعات، ودراسة نفس المتغيرات وفقًا للتخصص الدراسي بکليات التربية بالجامعات، والاستفادة من نتائج الدراسة الحالية ومقارنتها بما يتم التوصل أليه عند تطبيق الدراسة الحالية على عينة أخرى، وتوظيف المناقشة الإلکترونية غير المتزامنة المضبوطة والحرة المتمرکزة حول المجموعة في عمليتي التعليم والتعلم والاستفادة من نظام إدارة التعلم الالکتروني البلاکبورد في تطوير وتحسين التعلم، ودراسة فاعلية المناقشة غير المتزامنة المضبوطة والحرة المتمرکزة حول المجموعة وأثرهما للتعلم على متغيرات تابعة أخرى  مثل التحصيل والمهارات والاستعداد للتعلم.
 واقترح البحث دراسة فاعلية المناقشة الإلکترونية المتزامنة وغير المتزامنة على تنمية التحصيل والمهارات في مقررات دراسية أخرى لدى طلاب کلية التربية جامعة حائل بنظام البلاکبورد، ودراسة فاعلية المناقشة الإلکترونية المتزامنة وغير المتزامنة على نواتج التعلم لدى طلاب المرحلة الجامعية واتجاهاتهم نحوه، ودراسة فاعلية المناقشة الإلکترونية المتزامنة وغير المتزامنة على تنمية التحصيل والمهارات لدى فئات تعليمية أخرى، ودراسة نمطا المناقشة الإلکترونية غير المتزامنة المضبوطة والحرة المتمرکزة حول المجموعة في نظام البلاکبورد وأثرهما على تنمية المهارات والدافعية للتعلم لدى طلاب کلية التربية بجامعة حائل بأقسام التربية الخاصة، والتربية البدنية، ومعلم الصفوف الأولية، وعلم النفس، والثقافة الاسلامية، والتربية الفنية، ومقارنة ما يتم التوصل إليه من نتائج الطلاب بالأقسام المختلفة، ودراسة أثر اختلاف مجموعات المناقشة الإلکترونية غير المتزامنة المضبوطة والحرة المتمرکزة حول المجموعة على التحصيل والدافعية للتعلم والاستعداد للتعلم  واتجاهاتهم نحوه.
The aim of this research is to identify the design criteria of the e-learning environment using the set of free, asynchronous electronic discussion centered on the group to develop the achievement and motivation of learning among students of the Faculty of Education, Hail University, identify the educational design of the e-learning environment using the set of asynchronous electronic discussion set, free centralized About the group to develop achievement and motivation for learning among students of the Faculty of Education, Hail University, and to identify the effectiveness of the use of e-discussion asynchronous seized, and free e-asynchronous e-discussion A group centered blackboard system on achievement motivation and the development of learning among students of the Faculty of Education University of Hail, through the learning management system using blackboard.
The research sample consists of a random sample of students of the faculty of Education, Hail University at the seventh level (60 students) of students studying the production and use of teaching methods ETEC250 were randomly divided into two experimental groups.
A developmental research method were used which includes the integration of the descriptive analytical approach, the systems development approach and the experimental approach. Research tools consisted of an achievement test to measure the cognitive aspect of the field of application in the course of   production and use of teaching means, and the measure of motivation for learning.
 The results showed that there are statistically significant differences between achievement scores, pre- and post-test in favor of post-application, and the effect size was Eta squared η2 (71.6) for the two experimental groups, who studied the asynchronous, controlled, free-centered e-discussion in the blackboard e-learning environment. There were statistically significant differences between the motivational scale scores for pre- and post-learning in favor of post-application, and the effect size was Eta squared η2 (76.6) for the two experimental groups, who studied the asynchronous, controlled, and free-centered e-discussion in the Blackboard e-learning environment. The results of the comparison between the results of the first experimental groups, the second to the superiority of the scales in the achievement test, and the measure of motivation to learn for students of the experimental group (1) that used the asynchronous electronic discussion set in the Blackboard system, over the students of the experimental group (2) that used the electronic discussion Asynchronous free positioned around the group, the size of the impact Eta squared η2 (76.6)
The research recommended utilizing the results of the applied study in generalizing the experiment to the faculty of education in the universities, studying the same variables according to the specialization of the faculties of education in the universities, taking advantage of the results of the current study and comparing it with what is reached when applying the current study to another sample, and employing the electronic synchronized controlled and free. Group-based learning and learning processes and utilization of the Blackboard e-learning management system to develop and improve learning, and to study the effectiveness of a controlled and free asynchronous discussion centered around the group and its impact A learning on other dependent variables such as collection, skills and willingness to learn.
 The study suggested studying the effectiveness of simultaneous and asynchronous e-discussion on the development of achievement and skills in other courses for students of the faculty of Education, Hail University by Blackboard system, and the study of the effectiveness of simultaneous and asynchronous e-discussion on the learning outcomes of university students and
 their attitudes towards it, and the study of the effectiveness of simultaneous and asynchronous e-discussion The development of attainment and skills of other educational groups, and the study of the exact and free asynchronous online discussion patterns centered on the group in the Blackboard system and their impact on skills development; Motivation of learning among students of the Faculty of Education at the Hail University in the departments of special education, physical education, teacher of primary grades, psychology, Islamic culture and art education, comparing the results of students with different departments, and studying the impact of different asynchronous electronic groups controlled and free centralized About the group on achievement and motivation to learn and willingness to learn and their attitudes towards it.