أثر التفاعل بين تصميمين للتعلم الإلکتروني(المنظم ذاتيًا، وتقليدي) والأسلوب المعرفي في تنمية مهارات التعامل مع الحاسب الآلي والانخراط في التعلم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية The effect of interaction between two designs of e-learning and cognitive style for developing computer skills and learning engagement for intermediate stage students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم کلية التربية بالإسماعيلية- جامعة قناة السويس

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى الکشف عن أثر التفاعل بين تصميمن للتعلم الإلکتروني والأسلوب المعرفي في تنمية مهارات التعامل مع الحاسب الآلي والانخراط في التعلم في محاولة لمعالجة القصور الموجود لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية في تنمية مهارات التعامل مع الحاسب الآلي نتيجة عدم وجود بيئة تعلم إلکترونية قائمة على التعلم المنظم ذاتيًا
  ولقد قدم الباحث بتصميم بيئتين للتعلم الإلکتروني (بيئة تعلم إلکترونية تقليدية غير المنظم ذاتيًا/ بيئة تعلم إلکترونية قائمة على التنظيم الذاتي) في إطار تفاعلهما مع الأساليب المعرفية (مندفع/ متروي ) في تنمية مهارات التعامل مع الحاسب الآلي والانخراط في التعلم.
   اعتمد الباحث علي المنهجين الوصفي وشبه التجريبي لتحديد أثر المعالجات التجريبية على المتغيرين التابعين، وتم استخدام الأدوات التالية (اختبار تحصيلي- بطاقة ملاحظة- مقياس الانخراط في التعلم)
   وقد اشتمل البحث علي متغير مستقل هو تصميمين للتعلم الإلکتروني ويتمثل في (بيئة تعلم إلکترونية تقليدية غير المنظم ذاتيًا/ بيئة تعلم إلکترونية قائمة على التنظيم الذاتي)، کما استخدم متغير تصنيفي وهو الأساليب المعرفية ويتمثل في (المندفع/ المتروي)، وکان التصميم التجريبي المستخدم هو التصميم العاملي (Factorial Design 2x2) ، کما استخدم تحليل التباين أحادى الإتجاه ) للتأکد من تکافؤ المجموعات التجريبية الأربع فيما يتعلق بمهارات التعامل مع الحاسب الآلي، والانخراط في التعلم.
ولقد أسفرت النتائج عن:
                  ×   أن التلاميذ الذين درسوا عبر بيئة تعلم الإلکترونية القائمة على التنظيم الذاتي کانوا أکثر إيجابية في التحصيل والأداء المهاري وانخراطهم في عملية التعلم عن التلاميذ الذين درسوا عبر بيئة التعلم الإلکترونية التقليدية غير المنظم ذاتيًا.
                  ×   أن التلاميذ المتروين کانوا أکثر إيجابية في التحصيل والأداء المهاري وانخراطهم في عملية التعلم عن التلاميذ المندفعين .
عدم وجود فروق دالة في التحصيل والأداء المهاري والانخراط في عملية التعلم نتيجة التفاعل بين تصميمين للتعلم الإلکتروني والأساليب المعرفية

     The research aims at exploring the effect of interaction between two e-learning designs and cognitive style for developing computer skills and Learning engagement for intermediate stage students, trying to remedy the intermediate stage students shortcomings of developing computer skills due to rare availability of  organized learning environment depending on  Self- organized e-learning.
      To achieve this goal, the researcher designed 2 e-learning environments: a traditional, non-self-organized e-learning environment, and an e-learning environment based on self-organized, in the range of their interaction with the cognitive approach. ) impulsive – non impulsive style) and measuring their impact on the development of computer skills and learning engagement,
      The research included two independent variables, two designed e-learning: one is  a traditional non self-organized e-learning environment, the other is an e-learning environment based on self-organized, and there are: a descriptive variable which is the cognitive styles            ) impulsive – non impulsive style).  The research also included two independent variables: developing dealing with the computer skills and learning engagement.
       The researcher used descriptive and semi-experimental methods to determine the effect of the experimental treatments on the two dependent variables. The following tools were used: achievement test, observation card, and learning engagement scale.
     The researcher used the experimental design, (factorial design 2x2), and used a one-way analysis variance to ensure the equivalence of the four experimental groups with regards to computer skills and learning engagement.
The research yielded the following results:
   * Students who studied through self-organized e-learning environment were more positive in their achievement and skillful performance and their involvement in the learning process than students who studied through traditional, non-self-organized e-learning environment.
* The non impulsive students were more positive in achievement, skill performance, and involvement in the learning process than students who were impulsive.
* There is no significant differences in achievements, performance skills and involvement in the learning process as a result of interaction between the two designs of e-learning and cognitive styles

الكلمات الرئيسية