تطوير محتوى إلکتروني تعليمي قائم على استراتيجية التکامل بين أنماط تقديم السقالات فوق المعرفية (هيکلية – إشکالية) لتنفيذ أنشطة التعلم التعاوني في نظام "الموودل" وأثره على تنمية کفايات تصميم المقررات الإلکترونية ومهارات التعلم المنظم اجتماعيًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية البنات– جامعة عين شمس

المستخلص

في السنوات الأخيرة قام الباحثون بإعادة النظر في مفهوم سقالات التعلم، وذلک من خلال توفير نظرة ثاقبة لکيفية تطوير استراتيجيات تقديم السقالات، التي من شأنها أن تکون مفيدة للوفاء بالمتطلبات التعليمية، وتحسين التفاهمات العلمية. وتوجد العديد من استراتيجيات تقديم سقالات التعلم، والتي تختلف باختلاف أنماط وأنواع هذه السقالات. وتعد السقالات فوق المعرفية أحد أشکال تقديم الدعم للمتعلمين، والتي تساعدهم على تنظيم ومراقبة تعلمهم، وعلى اختيار وتقييم استراتيجيات تعلمهم، ورصد مدى تقدمهم في إنجاز مهام التعلم. ولقد تعددت أنماط تقديم السقالات فوق المعرفية، وأختلفت تأثيرات کل نمط من هذه الأنماط على نواتج التعلم ومخرجاته، الأمر الذي أدى إلى عدم تفضيل أيًا من هذه الأنماط على الأخرى. وقد دعا ذلک إلى توصية العديد من الدراسات بتبني مبدأ التکامل والدمج بين أنماط السقالات فوق المعرفية، ودراسة أثر ذلک على تطوير معارف الطلاب ومهاراتهم المستقبلية، وعلى تحسين مهارات التفاعل داخل مجموعة الطلاب. وقد أهتم البحث الحالي بتطوير محتوى إلکتروني تعليمي قائم على استراتيجية التکامل بين أنماط تقديم السقالات فوق المعرفية (هيکلية – إشکالية) لدعم تنفيذ طالبات الفرقة الرابعة شعبة تکنولوجيا التعليم والمعلومات بکلية البنات جامعة عين شمس لأنشطة التعلم التعاوني في نظام "الموودل"، وبحث تأثير ذلک على اکتساب الطالبات لکفايات تصميم المقررات الإلکترونية، ومهارات التعلم المنظم اجتماعيًا. وقد تم ذلک باستخدام نموذج محمد خميس (2007م) للتصميم التعليمي، وفي ضوء مجموعة من المعايير التصميمية التي تم تحديدها. کما تم إعداد اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي من کفايات تصميم المقررات الإلکترونية، وإعداد بطاقة لتقييم الجانب الادائي من کفايات تصميم المقررات الإلکترونية، بالإضافة إلى إعداد بطاقة لتقييم مهارات التعلم المنظم اجتماعيًا. وقد کشفت النتائج عن التأثير الإيجابي للاستراتيجية المقترحة على اکتساب الطالبات للجوانب المعرفية والأدائية لکفايات تصميم المقررات الإلکترونية، وکذلک على اکتسابهن لمهارات التعلم المنظم اجتماعيًا

In recent years, researchers have reviewed the concept of “Learning Scaffolds” through their provision of a deep insight in to how best we can develop scaffolding presentation strategies which will be useful pours in meeting our educational requirements and improving our scientific understandings. In Fact there are numerous strategies for presenting Learning Scaffolds which differ with the differences in the patterns and types of such scaffolds. Meta Cognitive Scaffolds are considered as one of the most important forms of providing learners with support as they help them to organize and monitor their learning, to choose and evaluate their learning strategies and to identify the extent to which they are making progress in performing their learning tasks successfully. Moreover the patterns of presenting meta cognitive scaffolds vary and each of those various patterns has different effects on learning products and outputs, however this variety shouldn’t lead us to give any of those scaffolds patterns preference/ priority over the others. As a result several studies recommended educators to adopt the principle of integration and combination among various meta cognitive scaffolding patterns and to examine the effect of such integration and combination on developing students’ knowledge and skills in the future and improving their interaction skills inside a group of students.
Therefore the present research’s main concern is to propose Development of electronic content based on strategy to the integration of both patterns of presenting meta cognitive scaffolds (structuring and problematizing) patterns in order to make full use of their influences and benefits in supporting the cooperative learning activities for the 4th grade female students at department of Information and Education Technology, College of Women, Ain Shams University. Moreover the present research explores the effect of this proposed strategy on the acquisition of some electronic Courses design competencies on the Model Learning Management Systems by female students and an improving their skills of socially organized learning.
This proposed strategy has been designed and developed by using Mohamed Kamis’s (2007) Model for Educational Design and in light of a set of pre-determined design criteria and standards. In addition an Academic Achievement test has been prepared to measure the cognitive aspect of the electronic Courses design competencies and an evaluation card has been prepared to assess the procedural aspect of the electronic Courses design competencies. Furthermore an evaluation card has been prepared to assess the socially organized learning skills. The results reached by this study revealed that the proposed strategy had a positive effect on the acquisition of some cognitive and procedural aspects relevant the electronic Courses design competencies, by the female students as well as on their acquisition of some of the socially organized learning skills

الكلمات الرئيسية