تصميم بيئة تعلم إلکتروني تشارکي قائمة على النظرية الاتصالية وفاعليتها في إتقان التعلم وتنمية مهارات التشارک لدى طالبات الدراسات العليا Design of a collaborative e-learning environment based on Connectivism theory and its effectiveness in mastering learning and developing the skills of the collaborative of postgraduate students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم معهد الدراسات التربوية – جامعة القاهرة

المستخلص

تعد استراتيجية التعلم التشارکي من الاستراتيجيات الأساسية الآن في التعلم الإلکتروني التي أثبتت البحوث فاعليتها. وتوجد بيئات عديدة للتعلم التشارکي، إلا أن تصميم هذه البيئات قد رکز على النواحي التکنولوجية، وأهمل النواحي التربوية، وهذا يعد نقصا وعيبا في تصميم هذه البيئات الإلکترونية التشارکية التي يجب أن تکون تعليمية في المقام الأول، وأن تصمم في ضوء نظريات تعلم محددة، بما لا يخل بالتوازن بين الجوانب التکنولوجية والجوانب التربوية في التصميم. ومن النظريات الواعدة في هذا المجال النظرية الاتصالية التي تحتاج إلى دراسات وبحوث للتأکد من صدقها وفاعليتها في تصميم تکنولوجيات التعلم الإلکتروني، لذلک يهدف البحث الحالي إلى تصميم بيئة تعلم إلکتروني تشارکي قائمة على النظرية الاتصالية ومعرفة أثرها في إتقان التعلم، وتنمية مهارات التشارک لدى طالبات الدراسات العليا في مجال تکنولوجيا التعليم، وتم صياغة مشکلة البحث في الحاجة للکشف عن فاعلية تصميم بيئات التعلم التشارکية القائمة على النظرية الاتصالية على إتقان التعلم وتنمية مهارات التشارک، ومن ثم تم طرح السؤال الرئيس التالى: کيف يمکن تصميم بيئة تعلم إلکتروني تشارکي قائمة على النظرية الاتصالية، وما أثر هذه البيئة في إتقان التعلم ومهارات التشارک لدى طالبات الدراسات العليا بالمملکة العربية السعودية؟. ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بتصميم بيئة تعلم الکتروني تشارکي قائمة على النظرية الاتصالية من خلال تطبيق المنهج التطويري الذي تضمن ثلاثة مناهج بحثية: منهج البحث الوصفي، ومنهج تطوير المنظومات، والمنهج التجريبي للاجابة عن أسئلة البحث. قامت الباحثة بتصميم بيئتين للتعلم، الأولى بيئة تعلم إلکتروني تشارکي قائمة على النظرية الاتصالية، والأخرى بيئة تعلم الکتروني تقليدية تم تصميمها باستخدام نظام ادارة التعلم (الموودل) باتباع نموذج عبد اللطيف الجزار (Elgazzar, 2014). اختارت الباحثة عينة البحث قصديا من (43) طالبة بالدراسات العليا، وقسمتها وخصصتها عشوائيا في مجموعتين تجريبيتين.  وأعدت أداتي البحث: اختبار التحصيل المعرفي، وبطاقة ملاحظة مهارات التشارک، وطبقت تجربة البحث على المجموعتين مع التطبيق القبلي والبعدي، وقامت بتحليل النتائج واختبار فروض البحث. وخلصت نتائج البحث إلى أن المجموعة التجريبية الأولى  التي تعلمت من خلال بيئة التعلم التشارکي القائمة على النظرية الاتصالية حققت مستوى اتقان التعلم في کل من الاختبار التحصيلي، وبطاقة الملاحظة لمهارات التشارک. کما أکدت النتائج فاعلية البيئة المقترحة حيث تحققت نسبةالکسبالمعدلةوکانت أکبرمنالنسبة(1,2).
A collaborative learning strategy is now one of the key strategies in e-learning that research has proven to be effective. There are many environments for collaborative learning, but the design of these environments has focused on technological aspects, neglected educational aspects, and this is a lack of difficulty in designing these electronic collaborative environments that must be primarily educational and designed in the light of specific learning theories, Disrupts the balance between technological and educational aspects of design. A promising theory in this field is Connectivism theory, which requires studies and research to verify its validity and effectiveness in the design of e-learning technologies.
Therefore, the current research aims to design a collaborative e-learning environment based on Connectivism theory and determining its impact on learning of postgraduate students in the field of educational technology, and the development of their collaborative skills.
The following question was asked: how a collaborative e-learning environment based on Connectivism theory is developed, and what the impact of this environment in the learning of postgraduate students in the field of educational technology in the Kingdom of Saudi Arabia, and the development of their collaborative skills?
To achieve this goal, the researcher designed a collaborative e-learning environment based on Connectivism theory through the implementation of the developmental approach which included three research approaches: descriptive research methodology, system development methodology, and the experimental methodology to answer research questions.
The researcher designed two environments. The first is a collaborative e-learning environment based on Connectivism theory, and the other is a traditional electronic learning environment that was designed using the Moodle system using the Elgazzar model (2014).
 
The researcher selected the sample of the research (43) postgraduate students, divided and allocated randomly in two experimental groups. The research tools were prepared: the cognitive achievement test and the collaborative skills observation card, the research experiment was applied to the two groups with the pre and post application, and analyzed the results and tested the hypotheses. The results of the research found that the first experimental group learned through the collaborative e-learning environment based on Connectivism theory achieved the level of mastery of learning in both the achievement test and the observation card for the skills of collaborative. The results also confirmed the effectiveness of the proposed environment where the rate of adjusted gain was greater than (1.2).