أثر تفاعل شبکات التواصل الاجتماعي "الفيسبوک" ونمطى التعلم التعاونى والتشارکى على تنميةمهارات الإحصاء التطبيقي والدافعية للإنجاز لدى طلاب کليةالتربية النوعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة طنطا

2 مدرس مادة الرياضيات والإحصاء التطبيقى کلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

هدف البحث إلى دراسة أثر التفاعل بين الشبکات الاجتماعية وخاصة (الفيسبوک) وبين أنماط التعلم التى تعتمد على الأداء الجماعى (التشارکى والتعاونى),على تنمية مهارات الإحصاء التطبيقى لدى طلاب الفرقة الثالثة قسم إعلام تربوى ودافعيتهم للانجاز.وقد اهتم البحث بمناقشة التحوّل في منظومة التعلم المعتمد على الويب من التعلم الالکتروني إلى کل من التعلم الالکتروني التشارکي والتعلم الالکترونى التعاونى وبيان أهم أوجه الفروق بينهما عامة, وفى تطبيق البحث الحالى بصفة خاصة.وأسفرت نتائج البحث أن نظم تقديم مقرر الإحصاء والحاسب المدعمة بالشبکات الاجتماعية بنمطيها التعاوني والتشارکي أفضل من نظم تقديم المقررات الالکترونية بدون تدعيم سواء کان نمط التعلم تعاوني أو تشارکي, وکان ترتيب نظم تقديم المقرر هى المدعمة بالشبکات الاجتماعية بنمط تعلم تعاوني, المدعمة بالشبکات الاجتماعية بنمط تعلم تشارکي, بدون الشبکات الاجتماعية بنمط تعلم تعاوني, بدون الشبکات الاجتماعية بنمط تعلم تشارکي .
This research aims to examine the effects of interaction between social networks (facebook) and learning types that depends on groups performance (co-operative & collaporative) on the development of applied statistics skills of the Educational Media department learners and their motivation for achievement. A solide differentiation between collaborative e-learning and co-operative e-learning was given with respect to whethere compining or not with social networks (facebook).
The research followed the Simple Factorial Design as a research expermintal desgine with four expermintal groups: first group took the curriculum with the reinforcement of facebook with the co-operative learning type, while the seconde group took the curriculum compining facebook with collaborative learning type. On the contrary, bothe the remaining groups took the curriculum without the reinforcement of facebook.   
The results shows that presenting the applied statistics curriculum reinforced by social networks (facebook) with both types (co-operative, collaborative) is better than bresenting the same curricukum without the reinforcement of facebook. Presenting the curriculum reinforced by the facebook with the co-operative learning type is proved to be the best method of delivery between the four research groups.