أثر التفاعل بين نمط البحث الإلکترونى التعاونى (صريح /ضمنى) وأسلوب التعلم فى تنمية مهارات الوعى المعلوماتى لدى طلاب کلية التربية The Effect of Interaction between Patterns of Electronic collaborative Information Seeking (Explicit/Implicit) and Learning Style on Developing Faculty of Education Students’ Information Awareness Skills

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية– جامعة دمياط

المستخلص

    سعى هذا البحث إلى التعرف على أثر التفاعل بين نمط البحث الإلکترونى التعاونى عن المعلومات (صريح/ضمنى) وأسلوب التعلم (استراتيجي/ عميق/ سطحى) فى تنمية مهارات الوعى المعلوماتى لدى طلاب کلية التربية. وفى سبيل ذلک تم تصميم قائمة بمهارات الوعى المعلوماتى اللازمة لطلاب کلية التربية، کما تم تحديد المعايير التصميمية لبيئة تعلم قائمة على نمطى البحث الإلکترونى التعاونى (صريح/ ضمنى)، وتم کذلک إعداد اختبار تحصيلي للجوانب المعرفية لمهارات الوعى المعلوماتى، وکذلک بطاقة ملاحظة للجوانب الأدائية لمهارات الوعى المعلوماتى ، وبطاقة تقييم للأبحاث التى يقوم الطلاب بإعدادها.
    وقد تکونت عينة البحث من 104 طلاب بالفرقة الثانية شعبة تکنولوجيا التعليم بکلية التربية بدمياط، تم تقسيمهم وفقًا لأساليب تعلمهم إلى ست مجموعات تجريبية. حيث أظهرت النتائج عدم وجود تأثير لنمط البحث (صريح/ ضمنى) فى تنمية کل من الجانب المعرفى والأدائي لمهارات الوعى المعلوماتى، وکذلک عدم وجود تأثير للتفاعل بين نمط البحث ( صريح/ ضمنى) وأسلوب التعلم (استراتيجى/عميق /سطحى) فى تنمية کل من الجانب المعرفى والأدائي لمهارات الوعى المعلوماتى، بينما ظهر تأثير أسلوب التعلم (استراتيجى/ عميق/ سطحى) فى تنمية کل من الجانب المعرفى والأدائي لمهارات الوعى المعلوماتى.
This research aimed at identifying the effect of the interaction between patterns of electronic collaborative information seeking (explicit / implicit) and learning style (strategic/deep/surface) on developing faculty of education students’ information awareness skills.  Towards that purpose, a list of information awareness skills necessary for faculty of education students was prepared. Moreover, criteria were identified for designing a learning environment based on the two patterns of electronic collaborative information seeking (explicit/implicit). An achievement test of the cognitive aspects of information awareness skills was also designed, as well as a checklist of the performance aspects of those skills and an assessment rubric of the research done by the students.
 
The research sample consisted of 104 second-year students at department of Educational Technology, Damietta Faculty of Education. The sampled students were divided, according to their learning styles, into six experimental groups. The results revealed that there was no significant effect of the information-seeking pattern (explicit/implicit) on developing both cognitive and performance aspects of information awareness skills. The results further revealed that there was no significant effect of the interaction between the information-seeking pattern (explicit/implicit) and learning style (strategic/deep/surface) on developing both cognitive and performance aspects of information awareness skills.  However, there was a significant effect of the learning style (strategic/deep/surface) on developing both cognitive and performance aspects of information awareness skills.