تصميم بيئة للتعلم الإلکترونى التشارکي القائم على التدوين الصوتى وأثرها على تنمية مهارات تصميم وإنتاج البرامج الإذاعية وتنمية التفکير الناقد لدى طلاب کلية التربية النوعية Designing an environment for participatory electronic learning based on audio blogging and its impact on developing the skills of designing and producing radio programs and developing

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة عين شمس

المستخلص

يستهدف البحث الحالى تصميم بيئة تعلم إلکترونى تشارکى قائمة على التدوين الصوتى بعد القيام بتحديد الأسس والمعايير اللازمة للبيئة المقترحة، والتعرف على فاعلية البيئة المقترحة فى تنمية مهارات إنتاج وتصميم البرامج الإذاعية لدى طلاب قسم تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية وتنمية التفکير الناقد،  وذلک من خلال اجراء تجربة البحث على طلاب الفرقة الثانية شعبة تکنولوجيا التعليم، حيث تألفت عينة البحث من المجتمع الکلى للطلاب الفرقة الثانية شعبة تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية بجامعة عين شمس خلال العام الجامعى (2015/2016) وعددهم (30) طالبا وطالبة، وأظهرت نتائج البحث الحالى التوصل إلى تحديد الأسس والمعايير اللازمة لتصميم بيئة التعلم الإلکترونى التشارکى، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات افراد مجموعة البحث المجموعة التجريبية والضابطة في کل من القياس القبلي والقياس البعدي في الدرجة الکلية للاختبار التحصيلي، وبطاقة الملاحظة، واختبار التفکير الناقد لصالح القياس البعدي من خلال بيئة التعلم الإلکترونى التشارکى المقترحة، کما بينت النتائج أن بيئة التعلم الإلکترونى التشارکى المقترحة تحقق فاعلية بنسبة کسب أکبر من 2,1 مقاسة بمعادلة بلاک.

The current research aims to design a participatory electronic learning environment based on audio blogging after determining the basics and criteria for the proposed environment, and to identify the effectiveness of the proposed environment in developing the skills of production and design of radio programs for students of the Department of Educational Technology in the Faculty of Specific Education and Critical Thinking Development. The second part was conducted by the Department of Educational Technology, where the research sample consisted of the total number of students in the second division of the Education Technology Department at the Faculty of Specific Education at Ain Shams University during the academic year (2015/2016 ) and the number (30) students.
. The results of the study showed that there were statistically significant differences at (0.05) between the average scores of the experimental group and the control group in both the pre-measurement and the post-measurement in the total score of the achievement test, the observation card, and the test. Critical thinking in favor of telemetry through the proposed participatory e-learning environment. The results showed that the proposed e-learning environment achieves an efficiency ratio greater than 2.1 measured by the Black equation.