أثر التفاعل بين شکلين لتصميم الإنفوجرافيک الثابت (الأفقي/ الرأسي) والأسلوب المعرفي في بيئة تعلم إلکتروني على مهارات البرمجة لدى طالبات تکنولوجيا التعليم، واتجاهاتهن نحوها، وآرائهن في الإنفوجرافيک The effect of Interaction between two Static Infographic shapes (Horizontal/ Vertical) in an E-Learning environment, and Cognitive Style

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية البنات – جامعة عين شمس

المستخلص

استهدف البحث الحالي الکشف عن العلاقة بين شکلين لتصميم الإنفوجرافيک الثابت (الأفقي/ الرأسي) في بيئة تعلم إلکتروني، والأسلوب المعرفي (التروي/ الاندفاع)، وأثرها على مهارات البرمجة لدى طالبات تکنولوجيا التعليم واتجاهاتهن نحوها، وآرائهن في الإنفوجرافيک في مقرر نظم إنتاج الوسائط المتعددة الإلکترونية الفائقة، من خلال تصميم شکلين للإنفوجرافيک الثابت (الأفقي/ الرأسي) في بيئة تعلم إلکتروني، باستخدام نموذج الجزار (2002) للتصميم التعليمي، وذلک في ضوء المعايير التصميمية التي تم تحديدها بواسطة الباحثة، وتمثلت أدوات البحث في بطاقة ملاحظة لقياس مهارات البرمجة، ومقياس اتجاهات للکشف عن اتجاهات الطالبات نحو البرمجة، واستبانة آراء للکشف عن آراء الطالبات في الإنفوجرافيک، وتم استخدام التصميم التجريبي والتصميم العاملي (2×2)، وتکونت عينة البحث من (60) طالبة من طالبات الفرقة الثالثة شعبة تکنولوجيا التعليم بکلية البنات -جامعة عين شمس، وتم تقسيمهن إلى أربع مجموعات تجريبية: الأولى، طالبات مترويات يدرسن بالإنفوجرافيک الأفقي، الثانية، طالبات مترويات يدرسن بالإنفوجرافيک الرأسي، الثالثة، طالبات مندفعات يدرسن بالإنفوجرافيک الأفقي، الرابعة، طالبات مندفعات يدرسن بالإنفوجرافيک الرأسي، وأسفرت نتائج البحث عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات الطالبات في مهارات البرمجة، والاتجاهات نحوها، ترجع إلى التأثير الأساسي لاختلاف شکل تصميم الإنفوجرافيک (الأفقي/ الرأسي)، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية على وآراء الطالبات في الإنفوجرافيک، ترجع إلى التأثير الأساسي لاختلاف شکل تصميم الإنفوجرافيک (الأفقي/ الرأسي)، حيث فضلت طالبات عينة البحث الإنفوجرافيک الرأسي، کما کشفت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات الطالبات المترويات والمندفعات، يرجع إلى التأثير الأساسي للأسلوب المعرفي (التروي/ الاندفاع) على مهارات البرمجة لديهن، واتجاهاتهن نحوها، وآرائهن في الإنفوجرافيک. کما کشفت النتائج أيضًا عن عدم وجود أثر للتفاعل بين شکل تصميم الإنفوجرافيک (الأفقي/ الرأسي) والأسلوب المعرفي (التروي/ الاندفاع) على مهارات البرمجة لدى طالبات عينة البحث، واتجاهاتهن نحوها، وآرائهن في الإنفوجرافيک، کما اتضح من النتائج فعالية الإنفوجرافيک بشکلي التصميم الأفقي، والرأسي في تمکن الطالبات من مهارات البرمجة، ووصولهن لدرجة تمکن 95%، کما بينت النتائج تکون الآراء الإيجابية لدى طالبات عينة البحث نحو الإنفوجرافيک.

The aim of this research is to explore the effect of interaction between the two static infographic shapes (Horizontal/ Vertical) and cognitive style (Reflective/ Impulsive) in an E-learning environment on Education Technology`s female students' programming skills, their attitude towards these skills and their opinions about infographic, this aim can be achieved through the design of two static infographic shapes (Horizontal/ Vertical) in the E- learning environment by using Abd El-latif El- Gazar (2012) ISD model for educational design and considering the designing criteria set up by the female researcher. The research’s tools included: observation scale, attitude scale, questionnaire. Research`s sample consisted of a total number of (60) of 3rd grade female students –Department of Education and Information Technology – College of Women –Ain Shams University in the academic year 2016/2017.   
Moreover, those female students have been divided into four experimental groups. The 1st group included reflective female students who received education by using the horizontal static infographic shape.  The 2nd group included reflective female students who received education by using the vertical static infographic shape. The 3rd group included impulsive female students who received education by using the horizontal static infographic shape. The 4th group included impulsive female students who received education by using the vertical static infographic shape. The results reached by the study showed that there weren't statistically significant differences between the average gains obtained by students who received education by using the horizontal static infographic shape and those who received education by using the vertical static infographic shape, in relation to programming skills and attitude towards them, but there were statistically significant differences between the average gains obtained by students who received education by using the horizontal static infographic shape and those who received education by using the vertical static infographic shape, in relation to students' opinion in infographic in favor of the vertical static infographic. The study`s results also revealed that there were no statistically significant differences between the average gains obtained by the reflective female students and impulsive female students in relation to programming skills, attitude and opinions. Also, the study`s results confirmed that there was no relationship between the static infographic shapes (Horizontal/ Vertical) and the cognitive style (Reflective/ Impulsive) in relation to the programming skills, attitude and opinions.

الكلمات الرئيسية