أنماط الاختبار الإلکتروني (التکيفي ، الوسطي ، الخطي) وأثر تفاعلها مع مستوى القلق من الاختبار (غير الطبيعي- المرضي) على تنمية التحصيل وخفض القلق لدى طلاب تکنولوجيا التعليم Electronic Test Patterns (CAT, LOFT, Linear) and their Effect on Interaction with Test Anxiety Level (Abnormal-Sick) on the Development of Achievement and Reduce Anxiety Among Educational T

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة بورسعيد

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى التحقق من أثر تفاعل ثلاثة أنماط من الاختبار الإلکتروني (التکيفي – الوسطي – الخطي) مع مستوىين للقلق من الاختبار الإلکتروني (غير الطبيعي- المرضي) على تنمية التحصيل وخفض القلق لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، وذلک بالتطبيق على عينة قوامها تسعون طالبًا من طلاب الفرقة الأولي تخصص تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية جامعة بورسعيد الذين يدرسون مقرر المتاحف والمعارض التعليمية للمرة الأولي، مقسمين إلى ست مجموعات تجريبية يتعلمون في بيئة تعلم مدمج تجمع بين التعلم التقليدي وجها لوجه والتعلم الذاتي عبر الموقع الإلکتروني للمقرر، ومصنفين وفقًا لمستوى قلقهم من الاختبارات الإلکترونية، ويتم تقويمهم باستخدام ثلاثة أنماط للاختبار الإلکتروني، بالاعتماد على التصميم التجريبي 3×2 الذي يتضمن متغير مستقل (الاختبار الإلکتروني) ذا ثلاثة مستويات (التکيفي – الوسطي - الخطي)، ومتغيران تابعان الأداء الدراسي، والقلق من الاختبارات الإلکترونية ذا المستويين (غير الطبيعي- المرضي)
                        يتم التحقق من أثر الاختبار الإلکتروني بأنماطه (التکيفي – الوسطي - الخطي) علي التحصيل الدراسي -المتغير التابع الأول- باستخدام اختبار تحصيلي إلکتروني ذا ثلاثة أنماط مصمم وفق نموذج تصميم تعليمي من إعداد الباحث، وعلى مستوي القلق من الاختبارات الإلکترونية بمستوييه (غير الطبيعي- المرضي) باستخدام مقياس القلق من الاختبارات الإلکترونية من إعداد "عطية أبو الشيخ"، حيث أسفرت نتائج البحث عن وجود أثر يتراوح بين الکبير جدا والمتوسط لاستخدام الاختبارات الإلکترونية بأنماطها الثلاثة على تنمية التحصيل في مقرر المتاحف والمعارض التعليمية، وخفض مستوى القلق من الاختبارات الإلکترونية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم عينة البحث، وأوصي البحث بضرورة تبني الجهات التعليمية الرائدة إنشاء منظومة بيئات تقويم إلکتروني تدعم أنماط الاختبارات المختلفة (التکيفية – الوسطية – الخطية)

The Current search aims to investigate the effect of Interaction between Electronic Test Patterns (CAT, LOFT, Linear) and Test Anxiety Level (Abnormal-Sick) on the Development of Achievement and Reduce Anxiety Among Educational Technology Students, by applying a sample of ninety students from the first division of the Department of Education Technology in the Faculty of Specific Education, Port Said University, who are studying Educational Museums and Exhibitions course for the first time, are divided into six experimental groups classified according to their level of Anxiety with electronic tests. Based on the 3 × 2 experimental design, which includes one independent variable (e-Test) with a three levels (CAT, LOFT, linear), and tow dependent variable Academic Achievement; Anxiety from e-Test, which includes two levels) Abnormal – Sick (
The impact of the test is evaluated by its (adaptive - intermediate - linear) patterns on the variable Academic Achievement - the first dependent variable - using an electronic achievement test with three patterns designed according to the researcher 's design model and the level of anxiety of the tests of electronic levels (abnormal - Sick) Using the anxiety scale of electronic tests by the preparation of "Attiyah Abu Sheikh", where the results of the search for the existence of an effect between the very large and the average of the use of electronic tests in the three modes of development of educational achievement in the decision museums and educational exhibitions, and reduce the level of anxiety of the sister The study recommended that the leading educational institutions should adopt a system of electronic evaluation environments that support different types of tests (adaptive - intermediate - linear)