نمطان للتلعيب (بنائي/ محتوى) ببيئة تعلم الكترونية لتنمية مهارات التفكير العلمي لأطفال ما قبل المدرسة (5-6 سنوات)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية – جامعة دمياط

المستخلص

استهدف البحث الحالي التحقق من فعالية نمطين للتلعيب (بنائي ومحتوى) ببيئة تعلم إلكترونية لتنمية مهارات التفكير العلمي لأطفال ما قبل المدرسة 5-6 سنوات، إذ قامت الباحثة بتطبيق دراسة استكشافية لبعض مهارات التفكير العلمى لدى أطفال الروضة. واتضح للباحثة وجود ضعف ملحوظ في هذه المهارات لذا قامت الباحثة بإعداد قائمة ببعض مهارات التفكير العلمى اللازمة لأطفال ما قبل المدرسة ( 5-6 سنوات)، وقائمة معايير تصميم بيئة تعلم الكترونية بنمطى التلعيب (بنائي/ محتوى)، ومن ثم تطوير بيئة تعلم إلكترونية بنمطى التلعيب (بنائي/ محتوى)، ولقياس مدى فعالية نمطى التلعيب (بنائي/ محتوى) ببيئة تعلم إلكترونية لتنمية مهارات التفكير العلمي لدى عينة البحث التي تكونت من (40) طفلاً وطفلة تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبتين، تكونت كل مجموعة من (20) طفلاً وطفلة، حيث درست المجوعة التجريبة الأولى بنمط التلعيب البنائي، بينما درست الثانية بنمط تلعيب المحتوى.
     قامت الباحثة بإعداد اختبار لقياس مهارات التفكير العلمى لدى طفل ما قبل المدرسة، وتم تطبيقهما قبليًا على أفراد العينة ثم تدريبهم على مهارات التفكير العلمى من خلال نمطى التلعيب (بنائي/ محتوى) ببيئة تعلم إلكترونية، ثم تطبيقهما بعديًا، ورصد النتائج ومعالجتها إحصائيًا. وأسفرت نتائج البحث طبقًا لمعادلة نسبة الفاعلية لماك جوجيان عن فعالية نمطين للتلعيب (بنائي/ محتوى) ببيئة تعلم إلكترونية لتنمية مهارات التفكير العلمي لأطفال ما قبل المدرسة كذلك فإن فعالية نمط التلعيب بالمحتوى كان أكثر فعالية من نمط التلعيب البنائي في تنمية مهارات التفكير العلمى لدى أفراد العينة. وفي ضوء ذلك قدمت الباحثة المقترحات والتوصيات المناسبة.
The current research aims to verify the effectiveness of two gamification patterns (structural/ content) in an electronic learning environment to develop scientific thinking skills for preschool children (5-6 years old). The researcher conducted an exploratory study of some scientific thinking skills among kindergarten children.
     The researcher founds a noticeable weakness in these skills, so they prepared a list of some scientific thinking skills necessary for preschool children (5-6 years), and a list of criteria for designing an electronic learning environment with two gamification patterns (constructive - content), and then developing an electronic learning environment with two gamification patterns (constructive - content), and to measure the effectiveness of the two gamification patterns (constructive/ content) in an electronic learning environment to develop scientific thinking skills in the research sample, which consisted of (40) boys and girls, who were divided into two experimental groups, each group consisting of (20) boys and girls, where the first experimental group studied with the constructive gamification pattern, while the second studied with the content gamification pattern.
      The researcher prepared a test to measure the scientific thinking skills of preschool children. They were applied pre-test to the sample members, then trained on scientific thinking skills through two gamification patterns (constructive/content) in an electronic learning environment, then applied post-test, and the results were monitored and processed statistically. The research results, according to the McGogian effectiveness ratio equation, showed the effectiveness of two gamification patterns (constructive/content) in an electronic learning environment to develop the scientific thinking skills of preschool children. Also, the effectiveness of the content gamification pattern was more effective than the constructive gamification pattern in developing the scientific thinking skills of the sample members.
Key words: Gamification, (structural/ content), scientific thinking skills.
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية