التفاعل بين نمطي الدعم النصي (التوضيحي/ التلخيصي) ببيئة تعلم إلكتروني والأسلوب المعرفي (تحمل/ عدم تحمل الغموض) وأثره على تنمية مهارات معالجة الصور الرقمية ومتعة التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية – جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية مهارات معالجة الصور الرقمية ومتعة التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم من خلال دراسة أثر التفاعل بين نمطي الدعم النصي (التوضيحي/ التلخيصي) ببيئة تعلم إلكتروني والأسلوب المعرفي (تحمل/ عدم تحمل الغموض). واعتمد الباحث على المنهج الوصفي وتطوير المنظومات والتجريبي ذو التصميم شبه التجريبي العاملي (2×2)، وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي وبطاقة ملاحظة ومقياس الأسلوب المعرفي (تحمل/ عدم تحمل الغموض) ومقياس متعة التعلم، وتكونت عينة البحث من عينة قوامها (61) طالبًا، تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية وفقًا لتطبيق مقياس الأسلوب المعرفي (تحمل/ عدم تحمل الغموض). وأعد الباحث قائمة بمهارات معالجة الصور الرقمية، وقائمة بمعايير بيئة التعلم الإلكتروني القائمة على نمطي الدعم النصي (التوضيحي/ التلخيصي)، وتم الاعتماد على الأساليب الإحصائية: تحليل التباين أحادي الاتجاه (One Way ANOVA) وثنائي الاتجاه (Two Way Analysis Of Variance (ANOVA)) مربع إيتا Eta squared η2، واختبار توكي Tukey في التحليل الإحصائي. وبعد تطبيق أدوات البحث قبليًا وبعديًا ومواد المعالجة التجريبية توصل الباحث إلى وجود تفاعل بين نمطي الدعم النصي (التوضيحي/ التلخيصي) ببيئة تعلم إلكتروني والأسلوب المعرفي (تحمل/ عدم تحمل الغموض) لصالح طلاب المجموعة التجريبية (1) الذين درسوا بنمط الدعم النصي التوضيحي وتحمل الغموض في التحصيل المعرفي والأداء المهاري ومتعة التعلم لمهارات معالجة الصور الرقمية، وأوصى الباحث بتوجيه نظر القائمين على العملية التعليمية إلى تبني نمط الدعم النصي (التوضيحي) ببيئة التعلم الإلكتروني في برامجهم التعليمية بهدف تنمية مهارات معالجة الصور الرقمية، واقترح الباحث إجراء بحث عن التفاعل بين توقيت تقديم نمط الدعم النصي (التوضيحي/ التلخيصي) ببيئة التعلم الالكتروني والأسلوب المعرفي (التبسيط/التعقيد) وأثره في تنمية مهارات معالجة الصور الرقمية والرضا لدى طلاب الجامعة
The research aimed to develop the skills of processing digital images and the pleasure of learning among students of educational technology by studying the impact of the interaction between the two types of textual support (explanatory/ summary) in an e-learning environment and the cognitive style (bearing/ not tolerating ambiguity), and The researcher relied on the descriptive approach, developing systems, and the experimental approach with a quasi-experimental factorial design (2×2), and the research tools were an achievement test, a note card, a cognitive style scale (tolerance/intolerance of ambiguity) and a scale of learning pleasure, and the research sample consisted of a sample of (61) students, They were divided into four experimental groups according to the application of the cognitive style scale (tolerance/ intolerance of ambiguity), and the researcher prepared a list of digital image processing skills, and a list of e-learning environment standards based on textual support patterns (explanatory/summary), and statistical methods were relied on: one-way analysis (One Way ANOVA) and two-way (ANOVA) Eta squared η2, and Tukey test in statistical analysis. After applying the research tools before and after and experimental processing materials, the researcher found that there is an interaction between the two types of textual support (explanatory/summary) in an e-learning environment and the cognitive method (bearing/not tolerating ambiguity) for the benefit of the students of the experimental group (1) who studied the pattern of explanatory text support and tolerance of ambiguity in cognitive achievement, skill performance and the pleasure of learning for digital image processing skills, and the researcher recommended directing the attention of those in charge of the educational process to adopt the textual support pattern (explanatory) in an e-learning environment in their educational programs with the aim of Developing digital image processing skills, and the researcher suggested conducting research on the interaction between the timing of providing textual support (explanatory/summary) in the e-learning environment and the cognitive style (simplification/complexity) and its impact on the development of digital image processing skills and satisfaction among university students.

الكلمات الرئيسية