حجم المجموعة (صغيرة/ متوسطة) ببيئة تعلم إلكتروني قائمة على حشد المصادر التشاركية وأثر تفاعلهما مع مستوى الدافعية للتعلم (مرتفع/ منخفض) على تنمية مهارات جوجل التعليمية والصمود الأكاديمي لدى طلاب كلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية _جامعة ٦ أكتوبر

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى تحديد حجم المجموعة (صغيرة/ متوسطة) ببيئة تعلم إلكتروني قائمة على حشد المصادر التشاركية الأكثر أثرا في تفاعلهما مع مستوى الدافعية للتعلم على تنمية مهارات جوجل التعليمية والصمود الأكاديمي لدى طلاب كلية التربية، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي ومنهج تطوير المنظومات والمنهج التجريبي، وتم تطبيق التصميم العاملي (2×2)، وتكونت عينة البحث من (92) طالبة من طالبات رياض الأطفال بكلية التربية جامعة 6 أكتوبر مقسمة إلى أربع مجموعات تجريبية. وتم تصميم بيئة تعلم إلكترونية قائمة على نمط حشد المصادر التشاركي بحجم مجموعات (صغيرة/ متوسطة)، وتم تطبيق مقياس الدافعية للتعلم لتحديد عينة البحث لطالبات ذات مستوي دافعية للتعلم مرتفعة ومنخفضة. وتم تطبيق أدوات القياس التي تمثلت فيه اختبار التحصيل المعرفي وبطاقة ملاحظة الأداء المهاري وبطاقة تقييم المنتج ومقياس الصمود الأكاديمي من إعداد الباحث، وقد أظهرت النتائج عدم وجود أثر دال إحصائيا للتفاعل بين حجم المجموعة بنمط حشد المصادر التشاركي ومستوى الدافعية للتعلم في تنمية الجانب المعرفي مهارات جوجل التعليمية، مع وجود فرق دال إحصائيا يرجع إلى مستوى الدافعية للتعلم لصالح مستوى الدافعية المنخفض. وعدم وجود أثر دال إحصائيا للتفاعل بين حجم المجموعة بنمط حشد المصادر التشاركي ومستوى الدافعية للتعلم في بطاقة ملاحظة الأداء لمهارات جوجل التعليمية، مع وجود فرق دال إحصائيا لمستوى الدافعية للتعلم لصالح مستوى الدافعية المرتفع. وعدم وجود أثر دال إحصائيا للتفاعل بين حجم المجموعة بنمط حشد المصادر التشاركي ومستوى الدافعية للتعلم في بطاقة تقييم المنتج لمهارات جوجل التعليمية، مع وجود فرق دال إحصائيا يرجع إلى مستوى الدافعية للتعلم لصالح مستوى الدافعية المنخفض. وعدم وجود أثر دال إحصائيا للتفاعل بين حجم المجموعة بنمط حشد المصادر التشاركي ومستوى الدافعية للتعلم في مقياس الصمود الأكاديمي، مع وجود فرق دال إحصائيا يرجع إلى كلا من حجم المجموعة لصالح المجموعة المتوسطة، ومستوى الدافعية للتعلم لصالح مستوى الدافعية المنخفض. وقد أوصى البحث الحالي بضرورة إجراء مزيد من الدراسات حول أنماط حشد المصادر الإلكترونية ومتغيراتها التصميمية ومنها حجم المجموعات وأنماط تكوينها على نواتج تعلم مختلفة للطلاب وفي المراحل المختلفة.The current study aims to determine the most influential group size (small/medium) in a crowdsourced e-learning environment, in terms of its interaction with level of learning motivation, on the development of Google Learning Skills and academic resilience among College of Education students. The descriptive analytical approach, the systems development approach, and the experimental approach were used, and a (2 x 2) factorial design was applied. The study sample consisted of (92) female kindergarten students at the Faculty of Education, October 6 University, divided into four experimental groups. A crowdsourced e-learning environment was designed with small/medium group sizes. A learning motivation scale was applied to select the research sample from students with high and low levels of learning motivation. The measurement tools were applied, which included the cognitive achievement test, the performance observation card, the product evaluation card, and the academic resilience scale prepared by the researcher. The results showed that there is no statistically significant effect of the interaction between the group size in the collaborative crowdsourcing model and the level of learning motivation in developing the cognitive aspect of Google educational skills, with a statistically significant difference attributed to the level of learning motivation in favor of the low motivation level. There is no statistically significant effect of the interaction between the group size in the collaborative crowdsourcing model and the level of learning motivation in the performance observation card for Google educational skills, with a statistically significant difference for the level of learning motivation in favor of the high motivation level. There is no statistically significant effect of the interaction between the group size in the collaborative crowdsourcing model and the level of learning motivation in the product evaluation card for Google educational skills, with a statistically significant difference attributed to the level of learning motivation in favor of the low motivation level. There was no statistically significant effect of the interaction between group size in the collaborative crowdsourcing model and the level of learning motivation on the academic resilience scale. However, there was a statistically significant difference attributed to both group size in favor of the medium group and level of learning motivation in favor of the low group. The current study recommended the need for further studies on the impact of online crowdsourcing models and their design variables, including group size and group composition patterns, on different student learning outcomes at different levels.

الكلمات الرئيسية