بيئة تعلم إلکترونى تکيفية قائمة على أسلوب التعلم (لفظى – بصرى) والتفضيلات التعليمية (فردى-تعاونى) وأثرها على تنمية التفکير الإبداعى والرضا التعليمى لدى طلاب تکنولوجيا التعليم An Adaptive E- Learning Environment based on Learning Style (Verbal - Visual) and Instructional Preferences (Individual - Cooperative) and Its Effects on the Development of Crea

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

2 مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة الفيوم

المستخلص

إن الاتجاه نحو تطوير بيئات تعلم إلکترونى تکيفية أصبح من أهم الاتجاهات في مجال تکنولوجيا التعليم نظرًا للأهمية التعليمية لهذه البيئات والتى تعد تطويرًا لبيئات التعلم الإلکترونى، والبحث الحالى يهدف إلى تطوير بيئة تعلم إلکترونى تکيفية قائمة على أسلوب التعلم (لفظى– بصرى) والتفضيلات التعليمية (فردى - تعاونى) وقياس أثرها على تنمية التفکير الإبداعى والرضا التعليمى لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، وتکونت عينة البحث من (80) طالبًا/طالبة من طلاب الفرقة الأولى تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية جامعة المنوفية، تم تقسيمهم على المجموعات التجريبية الاربعة بحيث تکونت کل مجموعة من (20) طالبًا/طالبة.
 وقد أکدت نتائج البحث فاعلية بيئة التعلم الإلکترونى التکيفية في تنمية التفکير الإبداعى والرضا التعليمى لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، کما أکدت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات الأربعة فى التفکير الإبداعى، والرضا التعليمى، کما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التفکير الإبداعى، والرضا التعليمى نتيجة للتفاعل بين أسلوب التعلم والتفضيلات التعليمية. 
The trend towards the development of adaptive e-learning environments has become one of the most important trends in the field of education technology due to the educational importance of these environments, which is the development of electronic learning environments.  The current research aims to develop an adaptive e- learning environment based on learning (verbal - visual) and Instructional preferences (individual - cooperative) and measuring its effects on the development of creative thinking and Instructional satisfaction among students of Instructional technology. The research sample consisted of  80) students of the first division of the Instruction technology in the Faculty of Specific Education, Menoufia University, which were divided into the four experimental groups. Each group consisted of (20) students. The results of the research confirmed the effectiveness of adaptive e-learning environment in the development of creative thinking and educational satisfaction among students of Instructional technology,  It also confirmed the absence of statistically significant differences between the four groups in creative thinking and Instructional satisfaction, The results also revealed that there were no statistically significant differences in creative thinking and Instructional satisfaction as a result of the interaction between learning Style and Instructional preferences.